sunnuntai 20. syyskuuta 2020

20.09.20 Su Amorellan matkustajat evakuoitu

 

Amorellan matkustajat evakuoitu – Viking Linen toimitusjohtaja: Onnettomuuden syynä joko tekninen vika tai inhimillinen erehdys

Onnettomuus on sattunut Järsön saaren tuntumassa Ahvenanmaalla.

  • Viking Linen Amorella otti pohjakosketuksen Ahvenanmaan saaristossa merivartioston mukaan noin kello 12.35 sunnuntaina. Alus oli matkalla Turusta Tukholmaan.
  • Pohjakosketuksen jälkeen alus ajoi Järsön saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi. Amorella on nyt paikallaan tukevasti kiinni.
  • Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo, että laivan yhteen osastoon on päässyt vettä. Syy onnettomuudelle on hänen mukaansa joko tekninen vika tai inhimillinen erehdys.
  • Laivalla oli 281 ihmistä, joista 207 oli matkustajia ja 74 miehistön jäseniä. Matkustajat saatiin evakuoitua kello 17 jälkeen, jonka jälkeen myös osa miehistöstä evakuoitiin.
  • Henkilövahinkoja ei ole todettu ja tilanne on Viking Linen mukaan vakaa.
  • SPR:n vapaaehtoiset avustavat evakuoituja evakuointikeskuksessa Strandnäsin koululla.
  • Merivartioston mukaan öljyvuotoja ei ole havaittu.
  • Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan onnettomuus on poikkeuksellinen ja se on aloittanut tapahtuneesta tutkimuksen.
  • Yle tavoitti laivalta ennen kello 15 matkustajana olleen Annu MäkiniemenViking Amorellalla ollut matkustaja: "Laivalla oli palaneen käryä"

    Matkustajien evakuointi laivalta aloitettiin kello 15.40. Evakuointi saatiin päätökseen klo 17 aikoihin. Evakuointia hoidettiin neljällä aluksella, Länsi-Suomen merivartiosto kertoi. Osa miehistöstä evakuoitiin matkustajien jälkeen.

    M/s Amorella oli illalla yhä saaren rannassa.
    Merivartioston julkaisema tilannekuva klo 19.45. Miehistöä on edelleen laivassa.Länsi-Suomen merivartiosto

    Laivalla on vielä noin 60 henkeä

    Merivartioston illalla puoli kymmenen aikaan julkaiseman twitter-viestin mukaan 25 miehistöstä on evakuoitu, laivalle jää 49 miehistön jäsentä. Lisäksi viranomaisia on paikalla kymmenkunta.

    Merivartiosto kertoo lisäksi, että painopiste pelastustoiminnassa on siirtymässä meripelastuksesta vauriontorjuntaan, mutta siten, että meripelastusvalmius säilytetään. Ulkovartiolaivat Tursas ja Uisko ova paikalla, ja vauriontorjuntaresursseja ollaan toimittamassa alukselle.

    M/s Amorellalle toimitetaan vahingontorjuntavälineitä.
    M/s Amorellalla ollaan siirtymässä yön aikana meripelastuksesta vauriontorjuntaan. Paikalla ovat myös ulkovartiolaivat Tursas ja Uisko.Länis-Suomen merivartiosto

    Viking Linen toimitusjohtaja: Tekninen vika tai inhimillinen erehdys

    Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo Ylen haastattelussa Amorellan pohjakosketuksen johtaneen vesivuotoon yhdellä osastolla.

    – Sen jälkeen laivan päällikkö päätti, että selvittääkseen laivan vakauden, laiva piti ohjata rantaan. Tarkoituksena on nimenomaan selvittää, että laiva on vakaa, Hanses kertoo.

    Hanseksen mukaan vielä ei ole tietoa, kuinka pahasta vuodosta on kyse, vaan tiedossa on vain, että yhdelle osastolle on päässyt tulemaan vettä. Laiva on vakaasti paikallaan ja nyt odotetaan sukellustutkimuksia, joiden jälkeen laiva voidaan siirtää telakalle.

    Toimitusjohtajan mukaan kyseessä on joko tekninen vika tai inhimillinen erehdys, mutta syyn selvittämisessä tulee kestämään vielä kauan.

    – Jotain ohjauksessa on mennyt pieleen, Hanses sanoo.

    Koko saariston vesistö on Hanseksen mukaan herkkä, eikä erehdyksiä ei saisi tapahtua. Hänen mukaansa onnettomuuspaikka ei ole erityisen hankala, etenkään kun laivat liikennöivät paikalla jatkuvasti.

    – Tällaisiä sattuu aina välillä, me tietenkin pyrimme minimoimaan määrän ja olemme hyvin onnistuneet siinä, mutta nyt sattui tämä onnettomuus, Hanses kommentoi.

    "Syytä ei vielä tiedetä"

    Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoi aiemmin Ylelle, että alus sai pohjakosketuksen Hjulgrundilla Ahvenanmaan saaristossa alkuiltapäivästä kello 12.50 [merivartiosto tarkensi ajaksi myöhemmin klo 12.35].

    Hänen mukaansa henkilövahinkoja ei ole todettu ja tilanne laivalla on vakaa. Laivalla on noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä.

    – Syytä ei vielä tiedetä, mutta tilanne on vakaa, eikä henkilövahinkoja ole todettu. Viking Linen kriisijohto on kokoontunut Ahvenanmaalle miettimään ratkaisuja, sanoi tiedotusjohtaja Boijer-Svahnström Ylelle iltapäivällä.

    Pelastuslaitoksen henkilökuntaa valmistautumassa Amorella matkustajien evakuointiin Svinössä Ahvenanmaalla.
    Pelastuslaitoksen henkilökuntaa valmistautumassa Amorellan matkustajien evakuointiin Svinössä Ahvenanmaalla sunnuntaina.Niclas Nordlund / Lehtikuva

    Ahvenanmaan poliisi tiedotti iltapäivällä valvovansa evakuoinnin ajan yleistä järjestystä Svinössä ja kehottaa yleisöä pysymään poissa alueelta. Poliisin mukaan uteliaat ja ylimääräiset siviilit voivat olla häiriöksi evakuoinnille ja sen vaatimille liikennejärjestelyille.

    Otkes: Amorellan onnettomuus on poikkeuksellinen

    Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut tapauksesta tutkinnan. Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmen mukaan onnettomuus on hyvin harvinainen.

    – Aina kun tämän koko luokan matkustaja-alus ajaa karille, niin se on vakava paikka oli sitten olosuhteet hyvät tai huonot. Jos joudutaan laivan jättöön, niin se on aika radikaali toimenpide, mutta on varmasti tässä kohtaa ihan perusteltu toimenpide, Nurmi sanoo.

    Viking Linen Amorella-laiva Långnäsin eteläpuolella Ahvenanmaalla
    Viking Linen Amorella-laiva Långnäsin eteläpuolella Ahvenanmaalla sunnuntaina.Niclas Nordlund / Lehtikuva

    Nurmen mukaan laivan tyhjentäminen on vaikea operaatio, kun puhutaan kolminumeroisesta luvusta ihmisiä.

    Otkesin tutkimuksessa tarkastetaan kaikki tallenteet sekä kuullaan aluksen ohjauksesta vastuussa olevia. Otkesin tutkimus vie aikaa, keskimäärin jopa yhdeksän kuukautta.

    Kaikki matkustajat ja osa miehistöstä evakuoitiin

    Rajavartiolaitoksen vene kuljettaa Viking Linen Amorella-laivalta evakuoituja matkustajia turvaan Ahvenanmaalla.
    Rajavartiolaitoksen vene kuljetti Viking Linen Amorella-laivalta evakuoituja matkustajia turvaan Ahvenanmaalla.Niclas Nordlund / Lehtikuva

    Länsi-Suomen merivartioston Twitterissä julkaiseman kuvan mukaan Amorella on ajanut pohjakosketuksen jälkeen saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi.

    Merivartiosto kertoi myös, että aluksen tilanne on vakaa ja ihmishenkiä ei ole välittömässä vaarassa. Matkustajien evakuointi aloitettiin kello 15.40 ja saatiin päätökseen klo 17 aikoihin. Sen jälkeen osa Amorellan miehistöstä evakuoitiin.

    Strandnäsiin avattu evakuointikeskus

    Viranomaiset ovat avanneet evakuointikeskuksen Amorellalta evakuoitaville.

    SPR:n vapaaehtoiset päivystävät Strandnäsin koululle perustetussa evakuointikeskuksessa ja ovat valmiina antamaan henkistä tukea sekä tarjoavat evakuoiduille ruokaa ja juomaa. Mukana on 40–50 vapaaehtoista, SPR kertoo.

    Matkustajat ohjattiin yläkannelle

    "Huomio kaikki matkustajat. Meillä on ollut pohjakosketus. Hakeutukaa kokousosastolle kannelle 10. Eli menkää kokousosastolle kannella 10. Tutkimme parhaillaan vahinkoa. Pyydämme teitä rauhallisesti odottamaan lisätietoa", kuului Ylen laivalta saamalta nauhoitteelta laivan kuulutus.

    M/s Amorellan kuulutus pohjakosketuksesta

    Kuuntele
    Näin m/s Amorellan matkustajille kerrottiin pohjakosketuksesta.

    Kokousosastolla kannella 10 matkustajat olivat Ylen saaman kuvamateriaalin perusteella rauhallisina istuskelemassa kokoustilan tuoleilla. Monilla oli puettuna laivan oranssit pelastusliivit. Kaikki eivät olleet kuitenkaan liivejä vielä laittaneet päälleen ja liivejä näkyi tuolloin lojuvan myös kokoussalin lattialla.

    Näkymä Amorellan kannelta.
    Matkustajan kuva Amorellan kannelta kohti pelastusalusta.Annu Mäkiniemi

    Sää haveripaikalla oli turmahetkellä hyvä: aurinko paistoi ja tuuli oli maltillinen. Maarianhaminan säätietojen mukaan alueella puhalsi iltapäivällä lounaistuuli noin 6 metriä sekunnissa. Meri oli rauhallinen eikä tuuli juurikaan nostanut aallokkoa.

    Viking Amorellan sijainti Ahvenanmaan kartalla
    Lasse Isokangas / Yle

    Länsi-Suomen merivartioston tämän hetkisen tiedon mukaan aluksesta ei vuoda öljyä. Mahdollisesta öljyntorjunnasta vastaavat Ahvenanmaan viranomaiset, joilla on valmius ja välineistö aluksen puomittamiseen, mikäli tarve sitä vaatii.

    Amorella karilla lähes samalla paikalla vuonna 2013

    Viking Amorella ajoi karille lähes samalla paikalla 14. joulukuuta 2013. Tuolloin onnettomuus johtui sähköviasta aluksella. Vuoden 2013 onnettomuuden tapahtumapaikka selviää täältä: Näin Amorella seilasi ennen karille ajoa - kuva

  • Viking Amorellan irrottamista selvitetään tänään – tavoitteena saada laiva mahdollisimman pian telakalle

    Amorellaa Turku–Tukholma-reitillä tuuraava Gabriella on hetki sitten saapunut Turun satamaan.

    M/S Amorella
    Viking Linen Amorella Järsö-nimisen saaren rannassa Ahvenanmaalla sunnuntai-iltana 20. syyskuuta.
    Viking Linen Amorella Järsö-nimisen saaren rannassa Ahvenanmaalla sunnuntai-iltana 20. syyskuuta.Merivartiosto

    Amorella on tällä hetkellä kiinni pohjassa Järsön saaren edustalla. Sukeltajat ovat viime yön aikana selvittäneet, millainen urakka aluksen siirto on.

    Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo, että työtä jatketaan tänään. Tavoitteena on maanantain aikana selvittää, millä tavalla Amorella saadaan irrotettua karilta.

    Viking Amorellan sijainti Ahvenanmaan kartalla
    Lasse Isokangas / Yle

    – Siellä on pehmeä, mutainen pohja. Aikaa siihen varmasti menee, että tiedetään miten parhaalla tavalla saadaan laiva irroitettua, Boijer-Svahnström sanoo.

    Tavoitteena on saada laiva irti pohjasta ja telakalle mahdollisimman pian. Boijer-Svahnströmin mukaan jää nähtäväksi, milloin siirto toteutuu. Yhtiön aamupäivällä lähettämän tiedotteen mukaan selvitystyössä kestänee joitakin päiviä.

    Amorellaa tuuraava Gabriella saapui Turkuun puoli kymmeneltä maanantaiaamuna ja lähti kohti Tukholmaa noin kello 10.15.

    Punainen risti tarjoaa tänään tukea Amorellalta palaaville matkustajilta Turun Satamassa.

    Otkes aloitti alustavan tutkinnan

    Onnettomuustutkintakeskus Otkes aloitti alustavan tutkinnan tapahtuneesta sunnuntaina.

    Alustavassa tutkinnassa hankitaan teknisten tietojen lisäksi tietoa tapahtumien kulusta puhuttamalla aluksella olleita matkustajia, meripelastuskeskuksen henkilökuntaa sekä Amorella vahtivuorossa ollutta miehistöä.

    Alustavan tutkinnan pohjalta päätetään, millaista osaamista varsinaista tutkintaa tekevässä tutkimusryhmässä tarvitaan.

    Lisää aiheesta:

    Onnettomuustutkintakeskus aloittaa laajan tutkinnan Amorellasta tällä viikolla – loppuraportti ja suositukset odotettavissa ensi kesänä

    Amorellan matkustajat evakuoitu – Viking Linen toimitusjohtaja: Onnettomuuden syynä joko tekninen vika tai inhimillinen erehdys

    Viking Amorellalla ollut matkustaja: "Laivalla oli palaneen käryä"

  • TAKAISIN

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti