lmavoimien Hawk-harjoituskone syöksyi maahan Keuruulla – lentäjät ehtivät ennen maahansyöksyä ilmoittaa tärinästä
Keuruun eteläpuolella maanantaina iltapäivällä maahan syöksyneen Hawk-suihkuharjoituskoneen ohjaajat ehtivät tehdä mayday-hätätilanneilmoituksen sekä kertoa havainneensa jonkinlaista tärinää. Asiasta kertoi Ilmasotakoulun johtaja eversti Vesa Mäntylä tiedotustilaisuudessa.
Koneessa olivat lento-oppilas ja ilmataistelun lennonopettaja. He pelastautuivat käyttämällä heittoistuinta, kun kone oli noin 500 metrin korkeudella maasta, ja laskeutuivat maahan laskuvarjojen avulla.
Molemmat kävelivät ambulanssiin. He olivat Mäntylän mukaan maanantaina lääketieteellisissä jatkotutkimuksissa.
Lento-oppilaalla oli takanaan noin sadan tunnin lentokokemus Hawkilla. Takaohjaajana toimineella lennonopettajalla oli puolestaan noin 700 tunnin lentokokemus Hawkilla.
Mayday-ilmoitus tehtiin parin kilometrin korkeudessa
Iltapäivällä oli Mäntylän mukaan käynnissä koulutusohjelman mukainen ilmataistelulennon harjoitus, jossa kaksi konetta taistelee toisiaan vastaan.
– Onnettomuus tapahtui lennon loppupuolella eli hyvin lähellä sitä hetkeä, kun olisi pitänyt alkaa paluu kohti Tikkakoskea.
Kesken ilmataisteluharjoituksen onnettomuuskone irtautui taistelusta, ja radioliikenteen perusteella voi Mäntylän mukaan todeta, että ohjaajat havaitsivat jonkinlaista tärinää koneessa. Mayday-ilmoitus ja ilmoitus tärinästä tehtiin, kun kone oli noin 1,5–2 kilometrin korkeudessa.
Toinen osastoon kuulunut kone jäi seuraamaan tilannetta ja välitti tietoa lentopalveluksen johtoon. Tästä koneesta nähtiin heittoistuinhypyt sekä myöhemmin laskuvarjot maassa.
Mäntylän mukaan koneen ohjattavuus ei ilmeisesti hävinnyt.
Laskuvarjot, heittoistuimet ja koneen runko löydetty
Mäntylä kertoi, että tähän mennessä on löydetty laskuvarjot, heittoistuimet ja koneen runko.
– Hawkissa ei ole mustaa laatikkoa, vain tehtävätallennin. Se on nyt tuhoutuneen rungon seassa jossakin.
Mäntylän mukaan taetta ei tietenkään ole, että tehtävätallennin olisi säilynyt ehjänä. Se ei nimittäin ole tyypiltään normaali musta laatikko, jossa olisi törmäyksen sietokykyä.
– Eli (se on) hyvin kevyt versio mustasta laatikosta, jos näin voi sanoa, Mäntylä lisäsi.
Onnettomuuspaikka on metsäistä ja suomaista maastoa. Lähimpään asutukseen on matkaa noin puoli kilometriä.
Ilmavoimien muut Hawkit pysyvät Mäntylän mukaan maassa, kunnes saadaan varmuus, voidaanko niillä jatkaa lentämistä. Tutkintaryhmä puolestaan ryhtyy tutkimaan onnettomuuspaikkaa.
Onnettomuuden tutkintaryhmän puheenjohtajana toimii insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila Sotilasilmailun viranomaisyksiköstä (SVY).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti