Tankata voi nyt keskikesän hintoja halvemmalla, ilmenee Tilastokeskuksen hintaseurannasta. Jakeluvelvoitteen alentaminen pyrkii laskemaan polttoainehintoja.

Laskussa. 95-oktaanisen bensiinin keskimääräinen litrahinta on pudonnut kesäkuun keskivaiheilta jo 30 senttiä.
© Toimittanut Uusi SuomiLaskussa. 95-oktaanisen bensiinin keskimääräinen litrahinta on pudonnut kesäkuun keskivaiheilta jo 30 senttiä.

Bensiinin ja dieselin hinnat ovat kääntyneet viime viikkoina laskuun, käy ilmi Tilastokeskuksen polttonesteiden hintaseurannasta.

Pudotus näyttää työ- ja elinkeinoministeriön arviota syvemmältä. Ministeriö uskoi aiemmin, että tuore jakeluvelvoitteen muutos laskisi dieselin pumppuhintaa noin 12 senttiä litralta ja bensiinin hintaa hieman vähemmän.

Korkeimman viikoittaisen hintatason bensiini saavutti viikolla 24 eli kesäkuun keskivaiheilla. 95-oktaanisen bensiinin keskihinta on laskenut 2,57 euron huipuistaan viime viikon 2,35 euron litrahintaan. Keskiviikkona tankkaaja maksoi litrasta keskimäärin 2,27 euroa, mikä tarkoittaa kokonaisuudessaan 30 sentin pudotusta.

98E5-bensiinin litrahinta halpeni puolestaan 22 senttiä 2,67 eurosta 2,45 euroon.

Dieselin hinta saavutti huippunsa lähes kolme viikkoa sitten. Kustannus litralta on pudonnut 24 senttiä 2,29 euroon. Keskiviikon keskihinta oli enää 2,21 euroa.

Jakeluvelvoitteen muutos painaa hintoja

Jakeluvelvoitteen alentaminen loppuvuoden ajaksi 12 prosenttiin pyrkii pudottamaan hintoja, kertoo työ- ja elinkeinoministeriö. Laki maltillisemmasta vaatimuksesta astui voimaan 8.7.

Käytännössä uusiutuvia polttoaineita tarvitsee sekoittaa aiempaa vähemmän jakelijoille toimitettavissa polttonesteissä.

Myös jakeluvelvoitteen ylittämistä koskeva sääntely lieventyy väliaikaisesti. Jos jakelija on toimittanut kulutukseen enemmän uusiutuvia polttoaineita kuin jakeluvelvoitteessa vaaditun 12 prosentin, ylimenevä osuus voidaan huomioida kokonaisuudessaan ensi vuoden jakeluvelvoitteen laskemisessa.

Ministeriö esittää jakeluvelvoitteen, eli uusiutuvien polttoaineiden osuuden liikennepolttoaineessa, laskemista väliaikaisesti myös vuonna 2023. Ensi vuonna jakeluvelvoite olisi 13,5 prosenttia.

Jotta väliaikaisen laskun aiheuttamat päästövähennykset pystytään kompensoimaan, ministeriö esittää vuosien 2024−2029 velvoitetasoja nostettavaksi. Lisäksi se ehdottaa vuoden 2030 jakeluvelvoitteen nostamista 34 prosenttiin.

”Tavoitteena on laskea polttoaineen jakeluvelvoitetta väliaikaisesti, mutta myös kompensoida myöhemmin laskun vuoksi toteutumatta jääneitä päästövähennyksiä nostamalla pidemmän aikavälin velvoitetasoa”, ministeriö tiedottaa.

Velvoite pyrkii edistämään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä.

LUE MYÖS: