Kuopion turmabussin kuljettajalla ei muistikuvia kohtalokkaalle rampille ajosta – matkustaja kauhistui: "Yhtäkkiä auto kiihdytti ja alkoi mennä kuin raketti"
Kuljettaja kertoi kuulusteluissa ajaneensa nopeusrajoitusten mukaan ja asianmukaista tilannenopeutta käyttäen.
Tänään julkiseksi tullut poliisitutkinta kuvaa Ruotsin Kalixista Kuopioon matkanneen onnettomuusbussin tapahtumia huolta herättäviksi jo lähes alusta lähtien.
Eläkkeellä olevien karaokekerholaisten matka alkoi varhain aamulla Ruotsin Kalixiassa epävarmoissa merkeissä. Osa matkustajista koki olonsa turvattomaksi jo alkumatkasta.
Kuulustelujen mukaan kuljettaja ajoi lähdön jälkeen huomattavan lähellä edellä ajaneita ajoneuvoja.
Aamupäivällä yhä useammat matkustajat kiinnittivät huomiota kuljettajan epävarmaan ja seilaavaan ajotyyliin. Matkustajat kertoivat kuulusteluissaan kuljettajan käyttäneen myös kovaa ajonopeutta, ajaneen ajoradan reunaviivojen päälle ja tehneen vaarallisia ohituksia.
Esitutkinnan mukaan matkustajien huoli kasvoi entisestään iltapäivällä ja kuljettajaa pyydettiin ajamaan hiljempaa.
– Puolesta välin matkaa alkoi ensimmäisen noin 40 minuutin tauon jälkeen kuljettajan ajo olla outoa. Ajo oli sellaista koikkaamista. Hän seilasi linja-autolla omalla kaistallaan ja luulen, että auto meni myös oman kaistan ulkopuolelle. Mielestäni myös vauhti oli kova, kertoi yksi matkustajista kuulusteluissa.
Matkanjohtaja Veikko Sädesuo tiedusteli kuljettajan vointia kahteen otteeseen.
Kohtalokas onnettomuus tapahtui vain hieman ennen 450 kilometrin mittaisen matkan päättymistä kun linja-auto suistui Kuopion moottoritien ja Kolmisopen liittymässä sillalta. Bussi putosi kyljelleen junaradalle.
– Kun auto meni rampille, niin ensin se tuntui menevän vapaalla ja sitten yhtäkkiä auto kiihdytti ja alkoi mennä kuin raketti. En huomannut missään vaiheessa rampilla jarrutusta. Sitten alkoi kuulua paukettaja näin kun linja-auto osui pieniin autoihin, kertoi toinen matkustajista poliisille.
Linja-auto osui risteyksessä viiteen autoon.
– Ennen törmäyksiä auto seilasi ja meni kallistuneena vasemmalle. Näin selvästi ikkunasta ojan. Se näytti silmiini ojalta, mutta se olikin lopulta rotko.
Kuljettajan viimeiset muistikuvat Kallansilloilta
Kuljettaja itse sanoi kuulusteluissa ajaneensa nopeusrajoitusten mukaan ja asianmukaista tilannenopeutta käyttäen. Hän myös kiisti "seilanneensa" ajokaistalla.
Hän kertoi marraskuussa 2018 järjestetyssä lisäkuulustelussa, että ei muista kohtalokkalle Kolmisopen rampille nousua vaan viimeiset muistikuvat ovat Kallansilloilta.
– Muistan, kun ylitimme Kallansillat. Siinä kohtaa minulle tuli kyyneleet silmiin, kun muistelin edesmennyttä serkkuani. Sitten minulla ei ole muistikuvia. En muista rampille siirtymisestä mitään.
Kallansiltojen pohjoispäästä on matkaa onnettomuusliittymään noin 14 kilometriä.
Elokuussa 2018 kuljettaja oli muistanut rampille ajosta sen, että hän nousi normaalisti rampille ja vauhtia oli 80–90 kilometriä tunnissa. Hän sanoi, että oli jo tuolloin hiljentänyt vauhtia moottoritienopeudesta.
– Minulla ei ole lainkaan muistikuvia siitä ramppia pitkin ajamisesta. Seuraava muistikuva on se, että olen siinä risteyksessä ja näin punaiset liikennevalot ja en ehtinyt enää jarruttaa.
– Arvioin, että minun nopeus on ollut silloin noin 70 km/h. Yritin kääntää siitä oikealle, koska se kaista oli tyhjä. Se auto ei enää kääntynyt.
Toimivatko bussin jarrut vai eivät?
Elokuun 2018 lopussa järjestetyssä kuulustelussa kuljettaja kertoi, että jarru ei toiminut.
– Jarru ei reagoinut ollenkaan. Luultavasti olen yrittänyt jarruttaa jo aiemmin. Eli siinä vaiheessa, mistä minulla ei ole muistikuvia. Jarrupolkimen taakse on saattanut mennä joku este, joka on estänyt minun jarruttamiseni.
Poliisi kysyi kuljettajalta, oliko jarruissa hänen mielestään vikaa ennen onnettomuustilannetta ja sen sattuessa.
– Minun mielestäni oli, mutta minut on niin painettu alas tämän Onnettomuustutkintakeskuksen toimesta, että en uskalla sanoa siihen mitään. He tulivat sanomaan minulle onnettomuuspäivän iltana, että jarruissa ei ole mitään vikaa.
Marraskuun lisäkuulustelussa mies myönsi, että ei huomannut matkan aikana jarruissa mitään vikaa vaan auto toimi täysin normaalisti.
– Koska minulla ei ole muistikuvia, en pysty sanomaan mitään jarrujen toiminnasta rampilla ja onnettomuustilanteessa.
Teknisessä tutkinnassa linja-auton jarruista ei löydetty vikaa. Mieheltä kysyttiin kuulustelussa oliko mahdollista, että hän painoi jarrun sijasta kaasua.
– Kuvaa katsoessani huomaan, että polkimet ovat aika lähekkäin. Eihän sitä tiedä, mitä siinä hätääntyessä on tapahtunut.
Miehellä oli vain vähän kokemusta turmabussilla ajamisesta.
– Kyseinen bussi ei ollut minulle kovinkaan tuttu. Olin tehnyt sillä pari kolme reissua aikaisemmin. Se merkkikin on täälläpäin melko harvinainen.
Kuljettaja: En tiputtanut nopeutta tarpeeksi
Poliisi kysyi mieheltä kuulusteluissa, mistä onnettomuus hänen mielestään johtui.
– Olen tätä pohtinut. Minun vikaani tässä on mielestäni se, että en ole tarpeeksi paljon tiputtanut nopeutta koko matkalla ramppia ylös.
Kuljettaja kertoi ajokuntonsa olleen hyvä eikä hän tuntenut itseään väsyneeksi. Hän sanoi joutuneensa pitämään matkustajia silmällä ajon aikana, koska hän koki heidän metelöivän ja liikkuvan autossa jatkuvasti.
– Ajooni ei heidän käyttäytyminen vaikuttanut, mutta jouduin pitämään takapenkkiläisiä silmällä taustapeilistä.
Esitutkinnan mukaan kuljettaja oli noudattanut ajo- ja lepoaikasäännöksiä matkan aikana. Hänen ajo-oikeutensa oli riittävä linja-auton kuljettamiseen, ja hän oli erittäin kokenut työssään.
Neljä ihmistä kuoli ja 22 loukkaantui kohtalokkaassa onnettomuudessa elokuussa 2018.
Bussia ajanutta vuonna 1951 syntynyttä ylitorniolaista miestä syytetään neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta, 13 törkeästä vammantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Hän loukkantui myös itse turmassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti